سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرن می‏شویم!؟

 لو قَطَعوا ارجُلَـنا والـیَدَیـن          نأتیک زَحفاً سَیدی یا حسین

از اینجا
زیارت کنید

8 مارس روز جهانی زنان، 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر، 3 مه روز جهانی آزادی مطبوعات، 14 فوریه روز عشاق (ولنتاین) و... روزهایی در سال هستند که اکنون نه در دهکده جهانی بلکه به قول استادی در ‌« سوپرمارکت جهانی » گرامی نگاه داشته می شوند و تقریبا هیچ اثری از آنها در تقویمها و محافل و برنامه های رسمی کشور ما یافت نمی شود. در این بین طبعا هستند کسانی که رویه رسمی و جاری را نمی پسندند و دیگرگونه می اندیشند و رفتار می کنند و برای خود برنامه هایی غیر رسمی را تدارک می بینند.

عده ای این رفتار و اندیشه های دیگرگونه را خطری بزرگ برای سنتهای دینی و ملی می دانند و معتقدند باید کاملا جلویش را گرفت و با آن مبارزه کرد، عده ای آن را لازمه جامعه متکثر و روند مدرنیزاسیون و جهانی شدن می دانند، عده ای معتقد به بومی کردن آئینهای جهانی و هضم آن در سنتهای خودی هستند، عده ای با دید امنیتی و سیاسی این رفتارها را نوعی مبارزه نرم علیه نظام سیاسی موجود می دانند والخ.

به هر حال با هر دیدی می خواهیم بنگریم باید واقعیات و ملزومات جامعه امروز ایرانی و جامعه جهانی را مد نظر قرار دهیم. بی شک نسل امروز ایرانی بسیار دنیا دیده تر و طبعا متفاوت از نسل دیروز خود می باشد و شاهد این مدعا گزاره های عینی است که روزانه می توان به وفور آن را در شهرها و شهرستانها و حتی روستاهای خود دید. ابزارهای ارتباطی مدرن به سرعت جامعه ما را تحت پوشش قرار می دهد. در این بین برخی خود ابزارها را دارای ماهیتی غیر خودی می دانند و برخی دیگر ابزارها را بی ماهیت و صرفا کاربردی می دانند‍، که می توان به آن ماهیت داد، اینجا شما می توانید به ابزاری مثل اینترنت هم به عنوان تهدید بنگرید و هم فرصت، اما قوم باهوش و پیروز آنان هستند که تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند.

حاشیةالتحریر:

1. راستش را بخواهید درباره روز جهانی زن مطلبی را به گونه ای دیگر آماده کرده بودم که بنویسم، نمی دانم چه شد که وقت تایپ کردن این حرفها تایپ شد! جل الخالق!!! می خواستم کمی از گذشته ها بنویسم و کمی از حال، مقایسه ای کنم بین زنان دیروز و زنان امروز، از اینکه زنان دیروز چه نقشی داشتند و زنان امروز چه نقشهایی دارند، از اینکه به زنان دیروز چگونه نگاه می شد و به زنان امروز چگونه، به هر حال خودتان این چیزها را بهتر می دانید و اگر بخواهیم  گزاره های عینی را مثال بیاوریم فقط کافی است کمی به ظاهر و رفتار زنان امروز ایران و زنان گذشته و زنان گذشته تر بنگرید، تفاوتها عیان می شود- با اینکه جنس زن در طول تاریخ معمولا خصوصیات ثابتی داشته است که فکر کنم از خلقت حوا سلام الله علیها تا ممات آخرین زن روی زمین ثابت خواهد ماند!- و در نهایت می خواستم نتیجه بگیرم که مدرنیته زنان را از اسارت خانه و خانواده رهانید اما به جایش چه داد؟ آیا آنها را به اسارتی دیگرگونه از نوع مدرنش در آورد؟چه زیبا فرمود امیر کلام علی علیه السلام:« المراة ریحانه و لیست بقهرمانه ».

2. در مورد تصویر پست قبل غیر از برداشتهای شخصی که درباره حقیر شد، می توان گفت که این بنده خدا، کتاب و درس و دعا را بسته و گذاشته کنار و حالا یا دارد چرت می زند! یا به خلسه ای عرفانی رفته و دارد عشق بازی می کند! اشکالی دارد!؟

3. این هم مطلب این بار در دومین با یک تذکر آئین نامه ای.

4. چند وقتی است به حجاب و پوشیه گیر نداده ایم! و به اصطلاح «گیر» خونمان کم شده و مترصد فرصت بودیم که به حد لازم برسانیمش، حالا چه فرصتی بهتر از امروز؟ با اینکه می دانم عده ای از بانوان محترمه شدیدا به این موضوع حساس هستند و ما را مورد نوازش کلامی خود قرار می دهند ولی ما با این حال دست از مبارزه نمی کشیم و « نهضت پوشیه » را ادامه می دهیم، در نهایت یا شهید می شویم و یا موفق که در هر دو صورت پیروزیم! در ادامه مطلب یک سری از عکسهای مرتبط با موضوع را با توضیح گذاشته ام. فقط خواهشا افراد با ظرفیت و با جنبه ببینند!!!

ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 85/12/17ساعت  6:41 صبح  توسط  
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    والسلام!
    [عناوین آرشیوشده]