سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عجب ماهی!

(روی) الصدوق فی العیون و الامالی بسنده عن الامام رضا علیه السلام عن ابیه عن ابائه عن الامام علی امیر المؤمنین علیهم السلام قال ان رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم خطبنا ذات یوم فقال ایها الناس قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة...فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم...وارفعوا ایدیکم بالدعاء فی اوقات صلواتکم فانها افضل الساعات ینظر الله عزوجل فیها بالرحمة الی عباده یجیبهم اذا ناجوه و یلبیهم اذا نادوه و یستجیب لهم اذا دعوه...ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحة فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها علیکم و ان ابواب النیران مغلّقة فاسئلوا ربکم ان لا یفتحها علیکم و الشیاطین مغلولة فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم قال امیرالمؤمنین علیه السلام فقمت و قلت یا رسول الله ما افضل الاعمال فی هذا الشهر فقال یا اباالحسن افضل الاعمال فی هذا الشهر الورع عن محارم الله عزوجل (الخ)-ترجمه خطبه در مفاتیح موجود است-.

یکم: شقی در مقابل سعید، یعنی تیره‏بخت یا همان بدبخت، اگر در این ماه از مغفرت الهی محروم شویم بدبختیم، یعنی بختمان بد است و کاری‏اش نمی‏شود کرد تا رمضان آینده، یا اینکه در عرفه یک فرجی حاصل شود. گفتم عرفه، یک روایتی هم شنیده بودم که فرشتگان در روز عرفه اول به زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه‏السلام نگاه می کنند و بعد به عرفات می روند، حالا دیگر اختیار با خودتان است که شب قدر کدام‏یک را بخواهید؛ نگویید هر دو که در عقلتان شک می کنند!

دویم: پیامبر در پاسخ حضرت امیر فرموده‏اند که افضل اعمال ترک محارم است، جالب این‏جاست که ترک عمل، عمل محسوب شده! یعنی پیامبر نفرمودند بهترین کار نماز و توبه و اطعام و... که خود مستلزم انجام دادن یک عملی است، می‏باشد، بلکه آسانترین کار را پیشنهاد داده‏اند، یعنی گفته‏اند بهترین کار این است که یک‏سری از کارها را انجام ندهی؛ همین.

سیم: ظریفی درباره آیه 133 سوره آل عمران ‌« وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ » (و به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى که پهنایش [ به وسعتِ ] آسمان ها و زمین است بشتابید ; بهشتى که براى پرهیزکاران آماده شده است) می گفت که: اگر عرض بهشت این‏قدر باشد- به اندازه آسمانها و زمین-پس طولش چقدر است؟ حالا اگر مساحتش این قدر شد، پس دیگر چه جایی در عالم برای جهنم می ماند؟

چهارم: این قطعه شعر از بایزید بسطامی است، بخوانید:

در کنــار دجـلـه، سلطـان بـایـزیــد
بـــود تنهـــا فــارغ از خیــل مُــریـد

نــاگهش از بــام عـــرش کبــــریـــا
خورد بر گوشش که «ای شیخ ریا!

میــل آن داری که بنمـایـم بـه خلق
آن‏چـه پنهـان داری اندر زیـر دلق؟!

تـــا خــلایــق قصـــــد آزارت کننـــد
پـای‏کوبـان بــر ســر دارت کننـد؟!!»

در جوابش گفت «می‏خواهی تو هم
شمّـــه‏ای از رحمتت ســـازم رقـــــم

تــا خـلایــق حـق‏پـرستی کــم کننـد
از نمــــاز و روزه و حــج رَم کننـــد؟!»

کبـــریـــایـش بـــاز آمـــد در سخـــن:
«نِی ز مـا و نِی ز تـو! رو! دَم مــزن!»

پنجم: از نکات بالا می‏توان این‏چنین نتیجه گرفت که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا ما را زوری به بهشت برند، حتی دست و پای شیطان را هم به‏خاطر ما بسته‏اند؛ اما چه می‏شود کرد که ما انسانیم و  اشرف مخلوقات و حرف زور در کتمان نمی رود و همچنان چهارنعل به سمت جهنم می تازیم و بهره‏مان از رمضان غیر تشنگی و گشنگی و خستگی و خواب چیز دیگری نیست- من یکی که این‏چنینم، شما را نمی‏دانم-.

حاشیةالتحریر:

1. نمی‏شود ما یک‏بار حاشیه نداشته باشیم؟ یعنی باید همیشه حاشیه‏دار باشیم؟ اصلا این حاشیه ماشیه چی هست که یقه ما را رها نمی‏کند؟ اصلا من دولت...

2. یاد علامه سید مرتضی عسگری گرامی. خدایش بیامرزاد، یک فاتحه بخوانید برایشان. تشیع جنازه برخی علما همچین خاص می شود، گمانم تشیع جناب ایشان هم از همان قسم بود- محض ریا، من هم رفته بودم، جناب آقای دوربینی نیز مانند همیشه در خط مقدم تشیع کنندگان(+)-.

3. چند روز پیش یک یزدی به نقل از دایی‏اش می‏گفت: درد و بلای محرم و صفر بخوره تو سر رمضون! اخه رمضون چی داره؟ گشنگی و تشنگی و بی‏خوابی و این همه اعمال، آخرش ثوابش اندازه یه سینه زنی ظهر تاسوعا هم نمیشه، تازه اونجا کلی هم غذا بهت می‏رسه. هر چه نوشته بودم بر باد رفت!

4. جسارت نباشد، بعضی وقتها با خودم فکر می‏کنم افرادی که در نت می‏چرخند و ول‏گردی نتی یا همان وب‏گردی می‏کنند و... چند دسته هستند؛ یا اینکه علافند و بیکار، یا اینکه تنهایند و غریب، یا اینکه معتادند و مریض، یا اینکه دانشجویند و طلبه و کارمند! یا اینکه شغلشان به گونه ای مرتبط با اینترنت است و یا این‏که هیچ‏کدام. من که خودم امروز بیکار بودم گفتم بیایم و وبلاغ را به روز کنم، شما را نمی‏دانم.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 86/6/28ساعت  11:35 صبح  توسط  
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    والسلام!
    [عناوین آرشیوشده]